Twee consortia met daarin drie grote Nederlandse bedrijven zijn uitgekozen voor de aanleg van een onderzeese tunnel die Denemarken met Duitsland moet verbinden. Met het project is een totaalbedrag van 6 miljard euro gemoeid, meldden de betrokken partijen vrijdag.

De baggeraars Boskalis en Van Oord werken mee aan het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken, en bij de benodigde landaanwinning. Daarmee is voor elk van de twee bedrijven een som van 300 miljoen euro gemoeid.

Ook ingenieursbedrijf Sweco, eigenaar van het Nederlandse Grontmij, is bij dat deel van de werkzaamheden betrokken, net als de Duitse bouwers Hochtief en Ed. Züblin.

Bij de bouw van de tunnel zelf en de toegangswegen is onder meer BAM betrokken, samen met branchegenoten uit Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk. Het bouwbedrijf maakte niet bekend welk bedrag daarmee gemoeid is, maar volgens ingewijden gaat het om 3 miljard euro. Een kwart van dat bedrag zou naar BAM gaan.

Fehmarnbelt-verbinding

De Fehmarnbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De tunnel wordt opgebouwd uit 89 voorgefabriceerde betonnen elementen. Die worden gemaakt in een speciaal daarvoor te bouwen fabriek en daarna ingegraven in de zeebodem.

De aanleg van de tunnel is onder meer nog afhankelijk van een aantal Duitse milieuvergunningen. Die worden niet voor 2017 verwacht.

Lekker voor de omzet

Dat Nederlandse bedrijven als BAM en Boskalis meebouwen aan een onderzeese tunnel die Denemarken met Duitsland moet verbinden, is op den duur goed voor de omzet van die bedrijven, schrijft Kepler Cheuvreux vrijdag in een rapport.

Volgens analist Andre Mulder van Kepler duurt het nog even voordat met het project wordt aangevangen, mede omdat er nog de nodige milieuvergunningen moeten worden afgegeven. Het baggeren zal volgens hem niet voor 2017 starten, en de bouw van de tunnel pas daarna.

Mulder denkt dat de baggeromzet van Boskalis zowel in 2017 als 2018 met 10 procent zal toenemen als gevolg van het project. Boskalis is goed voor 300 miljoen euro van de opdrachtsom. De 750 miljoen euro waar BAM voor staat, zal volgens Mulder zorgen voor een omzetplus van 2,5 procent gedurende vier jaar.

Het aandeel BAM koerste vlak voor de slotbel op vrijdag 3 procent hoger op 4,14 euro. Het aandeel Boskalis won 3,7 procent en stond op 35,75 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl